Bolesna strata, jaką jest odejście bliskiej osoby nierozerwalnie związana jest z dużym bólem wewnętrznym. Najbliżsi członkowie rodziny muszą podjąć się trudnego zadania, jakim jest zorganizowanie godnego pogrzebu. Wiąże się to z załatwieniem wielu przeróżnych formalności i podjęciem licznych działań. Jeżeli zawczasu opracuje się konkretny plan – organizacja pochówku będzie o wiele prostsza. Przedstawimy czynności, których trzeba się podjąć w obliczu organizacji pogrzebu, dzięki czemu jego zrealizowanie nie będzie aż tak trudne.
Pierwszą i najważniejszą rzeczą, jakiej trzeba się podjąć w obliczu śmierci bliskiej osoby jest zawiadomienie lekarza, który stwierdzi zgon, a następnie wystawi odpowiedni dokument poświadczający ten fakt. Inną opcją jest wezwanie karetki pogotowia. Bardzo istotną decyzją, której podjęcie na nas ciąży jest wybór oraz skontaktowanie się z zakładem pogrzebowym w celu przetransportowania ciała do kostnicy. Należy pamiętać, że może ono być trzymane w domu przez maksymalnie 72 godziny. W momencie nawiązania współpracy z wybraną firmą świadczącą usługi z zakresu pochówku wymagane są następujące dokumenty: karta zgonu, dowód osobisty zmarłego i jego numer NIP oraz legitymacja ZUS, zaświadczenie o zatrudnieniu, a także ostatni odcinek renty bądź emerytury.
Bardzo ważnych etapem, o którym nie można zapomnieć jest powiadomienie Urzędu Stanu Cywilnego. Zostanie wystawiony tam formalny akt zgonu wraz z kopiami. Dokument potrzebny będzie do uzyskania ubezpieczenia oraz stosownego zasiłku pogrzebowego czyli świadczenia, które częściowo zrekompensuje koszty pogrzebu.